Var dras gränsen?


INSPIRATION VS. KOPIERING. Att kedjorna har inspirerats av stora designers och modehus är ju inget nytt och inget fel heller. Dock har det under det senaste året övergått från just att inspireras till att kopiera. Vissa kedjor är dock duktiga på att inspireras och ramlar sällan över kopieringströskeln (visst kan det dyka upp en lookie av en Stella McCartney kavaj då och då men de är just lookies). Men som i fallet ovan, när lilla märket Ludics klänning från a/w 09 dyker upp i snarlik tappning hos Gina tricot känns det trist.  För här tycker jag att det gått för långt, likaså när andra svenska märken har råkar ur för liknande. För i rådande ekonomi är det inte lätt att överleva som mindre märke och nu när "kopieringen" inte verkar ha någon som helst gräns vette tusan hur den svenska modeinsdustrin ska kunna utvecklas och överleva. Det kommer verkligen bli djungelns lag, endast de starka överlever.

Inspireras gärna, men inte kopiera. Det blir mycket roligare då!

UPDATE: Ett annat exempel är alla dessa varianter av Alexander Wang Donna bag som funnits hos ett flertal kedjor. De har även dem varit lite fööör lika originalet för att det ska kännas helt okej.

/I'm sick of all the copying all over. It's not fun to see how a big department stores produce the same items as a smaller brand. Look at this dress from the swedish brand Ludic a/w 2009 collection, you can find exacly the same at Gina tricot now.\


Kommentarer
Postat av: carina

Konstigt att det är tillåtet att göra en sådan exakt kopia..

2009-12-10 @ 10:47:57
URL: http://carinadenfina.blogg.se/
Postat av: Linn

Carina: Ja, det är märkligt. Har sett dem båda live och de är så lika man kan bli.

2009-12-10 @ 10:56:36
URL: http://linngustafsson.se
Postat av: anna

Då kan jag upplysa dig att du har köpt värsta kopian när det kommer till din ring från Maria Nilsdotter, Kolla in orginalet Pamela Loves smycken. Men det hade du inte koll på?????

2009-12-10 @ 11:12:42
Postat av: Emma Hå

Framför allt tar det bort lite av känslan att äga ett riktigt kvalitétsplagg från en designer. Man kanske sparat i flera månader för att köpa just DEN klänningen, kommer ut från affären helt rusig, och så går var och varannan fjortis runt i samma sak. INTE OKEJ!!

2009-12-10 @ 11:15:33
URL: http://mahas.blogg.se/
Postat av: Linda

Anna, jag kunde nog inte sagt det ett enda ord bättre.

Inget illa menat Linn, men kopieringen finns överallt och du är också ett "offer". Hjulet har fått snurra för länge, det finns inget stopp nu.

2009-12-10 @ 11:16:23
Postat av: Linn

Emma Hå: Verkligen, blir supertrist att köpa plagg från en mindre designer och sedan möta varenda unge på stan i likadan. Ett litet rim blev det där också :)

2009-12-10 @ 11:50:52
URL: http://linngustafsson.se
Postat av: Linn

Anna: Jag vet mycket väl om att Pamela Lowe gör råa smyken som kloringar, bird skull necklaces och dylikt. Problemet i den här frågan handlar om att kedjor dumpar priserna så de kopierade plaggen är nästintill gratis och säljer identiska produkter. Marias ring påminner mycket om Lowe men skiljer sig markant också. Och är dubbelt så dyr så ja, riktigt samma sak är det ju inte.

Fortsätter det så här så är jag rädd att kreativiteten kommer ta slut hos våra svenska märken. Kolla bara på Balmain som blev megakopierade överallt. När de visar sina nya kollektioner säger vi att vi tycker att de r tråkiga som gör typ samma som innan men det handlar egentligen om att vi sett den typen av look ÖVERALLT hos alla kedjor. http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/bildspecial/a-la-balmain_3830751.svd

Linda: Det klart att det kopieras överallt men det är ju det som är så jäkla tråkigt. Att det drabbar en designer som kämpar på och så kommer en superjätte till kedja och massproducerar samma produkt till betydligt billigare pris.

2009-12-10 @ 11:52:04
URL: http://linngustafsson.se
Postat av: johanna

Kopiering? De finns ju i butik samtidigt. Vem har kopierat vem? Och vad är detta för varumärke? Har aldrig hört tales om detta...
Och vad jag vet så är Johanna Englund (designer Ludic) din kompis. Försök vara lite mer objektiv nästa gång!!

2009-12-10 @ 12:09:55
Postat av: Anna

Vi borde helt enkelt ta mer ansvar för våra inköp. Budget ok, men kopior?.
Finns så många små märken och privata butiker som aldrig får en chans pga detta.

2009-12-10 @ 12:10:11
Postat av: Linn

johanna: Nepp, Johannas kollektion släpptes i höstas. Den här Gina tricot klänningen kom för några veckor sedan. Och om jag känner Johanna eller inte spelar väl ingen roll, herregud. Att kopiera är inte mer tråkigt för det. Fattar inte varför du reagerade så, men du kanske gillar att det kopieras.

Anna: Budget är absolut inget fel, tvärtom. Men det har liksom blivit lite för mkt under de senaste två åren, inspireras gärna tack men inte kopiera till punkt och pricka.

2009-12-10 @ 12:14:28
URL: http://linngustafsson.se
Postat av: Linn

Det verkar som att vissa tar detta personligt, vilket jag inte fattar alls men....Läser ni inlägget ordentligt fattar ni att det inte är något påhopp mot något annat än kopiering. I detta fallet råkade det vara just Gina tricot som gjort en identisk klänning men det kan vara någon annan nästa gång. My point är att fortsätter det i denna takten slås små märken ut och kvar finns endast stora jättar och det är ju skittråkigt.

2009-12-10 @ 12:18:14
URL: http://linngustafsson.se
Postat av:

Then you're not really annoyed about the copying. Sounds like you’re more annoyed that the (large) department stores make (good) copies and mass produce!?

Unfortunately, Linn, I do agree with Anna and Linda. I can smell double standards a mile away. If you are fully aware of the plagiarism used by Maria Nilsdotter to ripoff copies of Pamela Lowe’s jewellery and further sell them to make profit for her own earnings. Correct me if I am wrong, but that spells being a copycat! “If it’s not quite the same”? Please enlighten me as I am intrigued to know the difference.

2009-12-10 @ 12:21:22
Postat av: Eva

Jag håller med Johanna faktiskt. Om man har en modeblogg hoppas jag att man är lite insatt hur långa ledtider det faktiskt handlar om med vävda produkter, oavsett hur stor kedja det rör sig om. En klänning som kommer ut i oktober hinner inte kopieras till november även om man är en stor kedja. Jag är en stor anhängare för att små varumärken ska klara sig, men i detta fall rör det sig garanterat inte om kopiering utan slump.Denna jaquard verkar dessutom vara väldigt poppis i år, då många varumärken har hoppat på det.
/erfaren i branschen

2009-12-10 @ 12:26:34
Postat av: Linn

Anonym: That's right, I'm a annoyed that the department stores makes "good" copies instead of doing it their own way. Inspiration is not the same thing but when an item look EXACLY the same (and my Maria Nilsotter does'nt and cost 2000 SEK more than Pamela Lowe)...thats booring. Don't do it EXACLY the same, be inspired instead. That's what I mean.

2009-12-10 @ 12:28:21
URL: http://linngustafsson.se
Postat av: LINN

Eva: Jag har pluggat logistik och jobbat med inköp så det där med ledtider är jag väl insatt i. Zara har en ledtid på 2 veckor och jag kan tänka mig att Gina tricot inte ligger så långt efter på tanke på hur snabba de brukar vara. Allt designas ju inte ett år i förväg...Visst kan det vara en slump men i så fall händer dessa slumpar ofta från kedjornas håll.

2009-12-10 @ 12:30:11
URL: http://linngustafsson.se
Postat av: Helena

Ja tycker det är mycket märkligt med alla de bitska kommentarer du fått. Jag förstår precis vad du menar med ditt inlägg och tycker också att det är tragiskt med den kopiering som eskalerat den sista tiden. Men så länge det finns en stark målgrupp som mer än gärna köper kopiorna och som inte heller vet om att det är direkta kopior så tror jag att kopieringen kommer fortsätta. Tråkigt att kedjor som Gina Tricot har så liten stolthet i sitt eget varumräke att de kopierar saker rakt av. Tack för att du uppmärksammade denna tragiska utveckling.

2009-12-10 @ 12:45:05
Postat av: Eva

Linn: Zara har de kortase ledtiderna vad jag vet av alla kejor i hela branschen då de äger alla sina egna fabriker och allt sköts "in house". Ingen annan , inte ens h&m har det "så bra" som dom när det gäller korta ledtider. Tricot toppar borde stora företag kunna pruducera på ca 4 veckor om de inte är avancerade modeller och inte behöver provas av. Men från att en produkt/style har skickats från kontor (om vi tar förgivet att stylen är köpt och ska göras om utifrån den, utan prov och bara bild eller skiss tar det mkt längre tid) tar det ca 4-6 veckor för en vävd produkt att komma hem som första prov. Sen ska den provas av (oftast behöver man 1-3 prover för att den ska sitta bra på modell) innan man orderlägger. Sedan Ska alla prover sys upp (beroende på hur många man gör, minimum kanske är 1000 och max kanske 50000 pices, detta går inte på ett par dagar som ni förstår. Sedan ska det shippas, och om det är från fjärran kanske det också tar 1 månad ca.
Jag var dessutom på Gina tricots pressvisning för hösten, om jag inte minns fel var den i augusti el september, och då kände jag på denna klänning som det bloggas om. Jag minns den speciellt eftersom jag tyckte om materialet.

2009-12-10 @ 12:45:31
Postat av:

Well then for the love of god, get the point across. Cause it seems as if you are trying to back up your friends brand (LUDIC) and that you are upset with the brand Gina Tricot. To be inspired by and to copy are two different things. As I (personally) see it, Maria has indeed copied Pamela Love's claw ring for a fact. Indeed it doesn't look exactly the same. But there is a similarity that can't go by unnoticed. Is it (the lack of) inspiration, boredom or just wanting to ride on someone elses wagon? Let's me flip the question and ask you, who is copying who when it comes to the particular ring?

2009-12-10 @ 12:50:48
Postat av: Linn

Eva: Absolut är jag med dig, jag tror dock att gina har relativt korta ledtider på tanke på hur snabba de är. Dock kanske den är på 1 månad men det anses jag som kort. Mindre märken brukar däremot producera sina grejer med betydligt längre ledtid, när Ludic gjorde denna klänningen vet jag inte men gissar jag så var det under våren. Vilket som hamnade just dessa klänningar i rampljuset just nu ochd et jag inte förstår är att folka verkar vara så emot att jag reagerade över detta. För det är ju inte första gången det händer och jag anser att det hade varit roligare om alla gjorde sin grej istället för att göra exakt som alla andra. Än en gång, inspireras är bara bra men att rakt kopiera är trist.

2009-12-10 @ 12:51:01
URL: http://linngustafsson.se
Postat av: Eva

Linn: Jag tycker inte heller om kopiering. Men av en slump råkade jag se detta inlägg och som "seriös i branschen" och med erfarehet på stora företag så tycker jag att det var ett perfekt tillfälle att ta upp detta då jag såg Ginas klänning på deras pressvisning i aug/sept. Och utifrån mitt inlägg om den långa ledtiden på VÄVDA PRODUKTER oavsett om du är stor eller inte, så måste denna produkt ha satts igång runt maj. Jag gillar inte kopiering, men det finns seriösa människor som får ta mkt skit av folk som är okunniga, och det har jag erfarat.

2009-12-10 @ 12:56:55
Postat av: Linn

Helena: Jag tror att folk tar åt sig personligt fast det fattar jag verkligen inte varför. Allt handlar ju om att det börjar bli trist att allt ser likadant ut, att det kopieras istället för inspireras och att det drabbar andra. Jag uppmuntrar till utveckling och inte till att göra samma som någon annan. Svenskt mode är så pass bra så det borde vi kunna (och då menar jag både kedjorna OCH märkena). Och jag upplever som du, Helena, att det har eskalerat enormt under det senaste året och det säljer uppenbarligen men det är inte roligt bara för det.

2009-12-10 @ 12:57:04
URL: http://linngustafsson.se
Postat av: Linn

Eva: Jag är med dig helt och som jag nämnt så är klänningarna just de produkterna som hamnade i rampljuset just nu. JAg har inget illa mot gina tricot personligen utan gillar dem, men som jag nämnde så blev de lite slagpåsen just här...nästa gång kanske det är någon annan som kritiseras. Dock har vi ju hela våren och hösten sett kopiorna på Alexander Wang väskorna ute hos kedjorna, både de svenska och utländska och det är ju ingen slump direkt. Det hela har eskalerat enorm under den senaste tiden.

2009-12-10 @ 13:00:00
URL: http://linngustafsson.se
Postat av: Christine

Välkommen till 2000-talet. Det här är ju någonting vi ser överallt, både inom mode, musik och framförallt mat/daglivaror. Vi vill ha låga priser, alltså handlar vi där det är som billigast. Det gäller lika väl för alla som väljer Lidl/Citygross istället för ICA Nära (Sthlmsbor utan val räknas inte här) som den som hellre köper kvantitet på Gina än kvalitet från boutiquerna.

Själv tycker jag att priserna på designkläder (och -möbler/inredning) många gånger är för högt för att motiveras. Går det att göra billigare så är det bra att någon gör det. Är det riktigt bra kvalitet och tidlös design kommer folk att välja att betala dyra slantar ändå, men är det helt enkelt bara överprissatt (vilket man också ser rätt ofta - rel billiga kläder och smycken från Kina som kostar dubbelt så mycket som H&M bara för att de säljs i en "exklusiv" butik) har jag ingen lust att betala så mycket för det. Klänningen ovan har jag ingen åsikt om, men nog känns den väldigt standard och själv skulle jag inte betala mer än 500 kronor.

Å andra sidan var det precis samma sak som oroade möbeldesigners när IKEA slog igenom, och nu är det tvärtom IKEA som lyfter fram designers och hjälper dem slå igenom. Det blir antagligen likadant i modebranschen, där okända talanger får designa för H&M och Lindex och co.

2009-12-10 @ 13:36:18
Postat av: Christine

Ang varför folk tar det personligt:

Väldigt många av oss känner nog att det är fashionistor som du som gärna vill glänsa i dyra kläder som vi andra helt enkelt inte har råd med. Det är ganska lätt att uppfatta kopieringskritiken som ett sätt att säga att ni inte vill att vanliga Svenssons skall kunna ha samma kläder som ni själva - sant eller ej. Inse att de flesta av oss inte handlar kläder för ens 1000 kr i månaden och aldrig skulle lägga de pengarna på bara en klänning.

Och faktiskt så blir det bara ändå mer så när du använder priset som ett argument för att din ring INTE är kopierad. Menar du att det är priset som bestämmer vad som är original och inte?

2009-12-10 @ 13:40:27
Postat av: C

Jag håller fullständigt med dig Linn, kunde inte sagt det bättre själv! Scorett tycker jag också är ett bra exempel på det här med kopiering. Två typiska exempel tycker jag acne bootsen samt chloés boots med gulidga detaljer.

2009-12-10 @ 14:01:40
Postat av: Sofie

Herregud vad alla reagerar.
Du som skrev "vem kopierar vem, vet inte ens vad detta är för märke"? Men du visste tydligen vem designern var och att Linn och Johanna känner varann, hur vet du det isf?
Och det har ju verkligen inte med saken att göra.
Kolla även då in Carin Wester kopia och Josefin Stridh kopia, även från Gina Tricot.
Jag Gillar gina men man kan väl få tycka att det gått lite långt när klänningarna är så sjukt lika.
Det är väldigt många stora företag (ex H&M Gina osv) som läser bloggar och jag skulle inte bli förvånad om vissa av de kritiska inläggen mot Linn här är just från dessa huvudkontor.
Ludics klänning designades troligen ett år innan den kom i butik i sept. Så även om inte Gina kopierat så var Ludic först. Saken är väl också att klänningen kostar 1099 kr och på Gina 399 Kr. Så det är inte så att det är en Gucci kopia för 10 000, alla har alltså råd med både dessa klänningar.
Och Gina har visst korta ledtider, ca 3-4 veckor.
Tycker Linn gör väldigt rätt till att skriva om detta, hon har en poäng och vågar stå för den, men alla gör och tycker som de vill.
Tack för en bra blogg!!

2009-12-10 @ 14:07:20
Postat av: Malin

AW Kollektionerna visas modeveckan feb och kommer i butik aug/sept. Designas ett halvår innan det visas.
Och vad jag vet så känner inte Linn och Johanna mer än bekanta & vad fan är grejen om de skulle göra det.
Det här är väl inget positivt!!!!!!!

2009-12-10 @ 14:13:26
Postat av: Emma Hå

Jag förstår överhuvudtaget inte er som klagar på Linns inlägg?! Hon är emot kopiering, är ni det med borde ni hålla med. Alltså tolkar jag det som att ni är FÖR att alla skall kunna köpa designer-ripoffs och gå runt och se exakt likadana ut?!

2009-12-10 @ 14:37:09
URL: http://mahas.blogg.se/
Postat av:

To whom it may concern: MY comment (that never was answered) was mainly written because I can see both sides of the picture. i.e Linn is annoyed about copying. But then why purchase a ring that has also been copied? Linn, you then argue about the price and that it isn't (that) similar. But try and see where readers are coming from, who can't afford to wear high price brands. I think that it's somewhat great that people should atleast have the possibility to buy either, feel preety, beautiful and confident in what they are wearing! So instead of trying to argue about lead times, fashionshows, costs etcetera. Salute the designer!

2009-12-10 @ 15:30:48
Postat av: Josefin

jo jag håller med! Tänk bara alla kopior som Jeffrey Campbell har gjort - tex ann demeulemeester sandalerna från ss 09. usch usch

2009-12-10 @ 16:07:22
URL: http://jsefin.blogspot.com
Postat av:

Ludic klänning är ju mycket snyggare än Ginas även om ginas är helt ok.
Ibland kan det vara ok med kopior tycker jag men vad fan är det inte roligare att ha orginalet.
Jag gillar nya svenska designers och tycker man ska peppa de och se det som ngt bra att en stor kedja som Gina har gjort en snarlik, även om det inte vae rip-off som var tanken.
Snyggt men ändå kommiersiellt.
Grymt bra inlägg Linn.
keep on going

2009-12-10 @ 16:40:18
Postat av: Vivi

jag håller verkligen med dig !!!

www.skindeepblogg.se

2009-12-10 @ 18:20:29
URL: http://WWW.SKINDEEPBLOGG.SE
Postat av: bella

bra skrivet. tycker också att kopieringen har gått lite för långt.

2009-12-10 @ 18:50:39
URL: http://chiquitabananas.devote.se
Postat av: Sanna

För mig så får dom gärna kopiera hur mycket som helst..skulle aldrig ha råd eller tycka att det är värt att lägga ut så mycket pengar på kläder eller skor..då är det roligare att hitta nåt fint "kopierat" plagg till bra pris..

2009-12-10 @ 19:22:43
Postat av: Fredrika

Tänk på alla oss som inte tjänar så mycket pengar i månaden eller som helt enkelt studerar och inte får några pengar alls, vi skulle aldrig ha råd med en sån där klänning! För mig är Gina Tricot inte budget utan standard för min ekonomi så för mig är kopieringen helt okej. De som har råd att köpa den där dyra klänningen lär ju ändå inte vilja ha den från Gina liksom? Och det finns ju tusentals modekedjor idag så vore det inte underligt om alla skulle ta hänsyn till ALLA när de tillverkade sin kläder?! Nä, jag tycker inte det är fel. Vi "fattigare" vill också gärna ha tillgång till fina kläder.

2009-12-10 @ 19:38:43
Postat av: Milla

Så en klänning som kostar 1000 kr är sjukt dyrt tycker ni? Klart att det är bra att H&M och Gina finns, det är ju det bästa som finns att handla budget men som sagt verkar som många missuppfattar grejen här eller så fattar ni inte alls. Vi snackar kopering rakt av, ser ju ut som samma klänning. Man kan ju göra om modellen eller tyget lite iallafall. Och det handlar inte heller om vem som vill ha den eller inte. Den handlar om att det är dåligt av stora kedjor att kopiera jätte små märken. Annars tycker jag GINA H&M Din sko osv gör rätt i att ta upp trender och göra budgetvarianter men då på lite dyrare märken som man verkligen inte har råd med men inte märken som är helt nya och kämpar för att hålla sig kvar.

2009-12-10 @ 19:52:17
Postat av: dino

What comes around goes around. Själv tkr jag ha mig sett klänningen från Lula i ett antal liknande upplagor hos ett antal olika nätbutiker/klädaffärer- Lula har varken patent på mönstret eller modellen. Visst förstår jag ditt resonemang, men som många påpekat så ligger det lite dubbelmoral i ditt inlägg. Hur många ggr har du inte "tipsat" om look-alikes, som i spara lr slösa? Eller sj inhandlat ngt som mkt väl kunnat tas för designeraccesoar/plagg, men i själva verket inhandlats för en bråkdel av det dyra priset? Men en sak har du rätt i; det är tråkigt att kedjorna kopierar, istället för att hitta sina egna signaturmärken.

2009-12-10 @ 19:58:39
Postat av: Fröken B

Jag tror du får bitska kommentarer pga att du ena sidan värnar om Ludic, men samtidigt så framhåller du de stora kjedjorna varje dag. Du visade ju tidigare ett Crow skull halsband du köpt billigt på internet, även detta är ju en direkt kopia av Pamela Love Crow skull necklace (kolla på mrsh). Kommer ihåg att jag såg dig i topshop leopard byxor som även de var kopierade. Stefano Pilati för YSL var han som designade dem. Tycker också att det är dåligt att du kallar folk som handlar på Gina Tricot småungar. Där finns säkert flera 40+ som sitter med den äkta varan och de kallar inte dig småunge för att du far runt i Top Shop kopior.

2009-12-10 @ 20:55:39
Postat av: betty

håller med, men dumt att ibland vet man inte att allt egentligen är kopior på alla budjetkedjor och man köper ju det för att man har råd och tycker det e snyggt...

2009-12-10 @ 21:29:32
URL: http://trashnroll.blogg.se/
Postat av: Sara

Hadde motehusene gått til sak, så hadde de vunnet :) Det finnes noe som heter designrett :) Men de synes kanskje ikke at det er verdt det? Jeg vet ikke. Er i alle fall enig :) Bli gjerne inspirert, men kopiering er ikke gøy for noen.

2009-12-10 @ 21:39:31
URL: http://sarastrand.blogg.no
Postat av: Sara

Men Gina Tricot er genialt uansett, og det er IKKE bare unger som handler der.

2009-12-10 @ 21:43:36
URL: http://sarastrand.blogg.no
Postat av: Elita

Förlåt Linn men har tänkt otroligt många gånger på att du och din generations shoppingbloggare bidrar till den här typen av modeklimat. du har ju tom ett stående inlägg på bloggen som heter "spara eller slösa" där du lägger upp den äkta produkten bredvid en high street-kopia. även om du har rätt i sak så är väl du medskyldig att driva på den här kopieringsmentaliteten? hela tänket på med din och många andras bloggar är ju i grund och botten "så fixar du stilen", där det är menat att folk ska köpa sig en stil på de billigare kedjorna med utgångspunkt i vad som visas på de stora modehusen. tragiskt när man tänker efter, mode handlar ju om en egen individuell stil inte om shopping...

2009-12-10 @ 22:01:15
Postat av: Agnesb

Men fan vilka dåliga kommentarer det var här. Jag håller med dig Linn till 100% - bra skrivet, och det var på tiden att någon skrev det! Gina Tricot har ju engna designer som borde kunna tänka själva. När de kopierar Balmain blir man trött men det kan väl få gå - när de däremot kopierar smådesigners då är det verkligen inte ok.

2009-12-10 @ 22:02:56
Postat av: Carro

Ja det är ett skämt, även vissa kommentarer här.
Hade velat se dessa två bredvid varandra, undra vad Gina säger om detta om de nu INTE kopierat för det behöver faktiskt inte vara så, dock tror jag det. Ludic vet väl inte ens om den här konvers.
Om om nu Linn känner designern bakom Ludic är det väl inte konstigt om hon tar just det som ex.
Linn jobbar som stylist och inriktar sig på budget mode så självklart tipsar hon om look alike o allt vad det är, men hon säger ju inte. Kolla en kopia av en liten svensk designer som kostar 500 kr mindre köp den.
Nej hon tipsar om klänningar skor väskor kavajer som är inspirerade av STORA INTERNATIONELLA MODEHUS. Ni som inte fattar skillnaden, läs på lite innan ni skriver idiotiska kommentarer.
Jag tycker ämnet i fråga är intressant, hur modebranschen just nu beteer sig men ni verkar endast vara ute efter att fälla puckade kommentarer.
Tack LInn för ett intressant inlägg. !!
Gör gärna mer om sådant, det bevisar att du är insatt och tänker till och inte bara skriver fashion fashion ytligt.
Carro

2009-12-10 @ 22:06:02
Postat av: Darla

Men LÄGG NER att blogga/kommentera om saker ni inte vet ett dugg om! PUNKT!

2009-12-10 @ 22:09:17
Postat av: lollo

angående Alexander Wang-kopiorna...Jag skulle aldrig ha råd med originalen, sen skulle jag inte lägga så mycket pengar på en it-väska som bara håller nån säsong med min ekonomi... så jag blev superkycklig när lindex gjorde en snygg kopia på den (tror t.o.m att det var du som tipsade om den på din blogg)... När den går sönder så gör det inte så mycket för då är jag säkert redan tröttnat på den... Men det kommer alltid finnas folk som vill och KAN betala för kvaliteten och originalet. Man får ju vad man betalar för när det är så höga priser....och visst är det tråkigt för företagen att deras kläder/väskor/skor kopieras rakt av, men det skiter jag fakiskt i....

2009-12-10 @ 22:31:58
Postat av: Maria

Men herregud, försök istället att läsa mellan raderna och faktiskt inse vad Linn försöker ha sagt. Vad är det för jävla skit snack om Linns ring osv, varför ska hon ses som offer och endast vilja klanka ner på GinaT samt höga sin väns märke? Jag förstår inte riktigt hur det egentligen står till i en del av era huvuden. Det är ingenting som sämmer ihop med det som Linn har skrivit. Det framkommer tydligt att det är just KOPIERINGEN som är diskussionen här och inte INSPIRATIONEN och en liten likhet som kan finnas i vissa lågbudjemärken. Jag har redan märkt dessutom hur pass bra insatt Linn är i allt som har med ledtid osv, så Nej Eva du har inte alls rätt i det du påstår. och du anonyma som skriver på engelska, vad "flip the question " herregud hon har redan tydligt skrivit till dig om det där med ringen och vad hon tycker! Lär er läsa gott folk och låt det logiska ni har i hjärnan börja jobba lite.

2009-12-11 @ 08:52:30
Postat av: S

MARIA:
Bra sagt bästa kommentaren här. Du fattar grejen.

2009-12-11 @ 08:56:48
Postat av: Anna

Det är verkligen synd med all kopiering och att den inte har några gränser.
Jag jobbar som optiker och vi har många fina riktiga märkesbågar i kvalitetsmaterial. Sen går man in på smart eyes, eller t.ex. ser gina tricots nya kollektion och det är kopiering rakt av! Som säljs för en fjärdedel av priset. TRÅKIGT!!!
Sen har man ju dubbelmoral när det gäller detta och handlar på HM, gina etc. Men som du säger de kunde ju inspireras mer och kopiera mindre.

2009-12-11 @ 09:04:04
Postat av: anna

Förstår absolut vad Linn menar samtidigt som att hon själv är helt "oskyldig", ett bra exempel är ju fågelkranie-halsbandet som Linn har köpt. Det är en rak kopiering det handlar om där men det var tydligen helt okej? Det är en klurig fråga de här men lite fel av dig att skriva ett inlägg utan att fundera lite över sig själv först...

2009-12-11 @ 10:37:15
Postat av: Linn

Alla är vi lika dåliga kålsupare och har säkerligen fler än en gång köpt produkter som är inspirerade till gränsen mot kopierade. Men för alla verkar det inte framgå att det handlar om att utbudet av kopierade grejer tycks ha ökat.

Jätteroligt att så många varit med och tyckt till, alla tycker vi inte likadant och jag fattar att det är toppen att få en fin "kopierad" produkt för en liten slant. MEN, vad mycket roligare det hade varit produkten endast hämtat inspiration istället för att kopiera hela grejen. Jag önskar att kedjorna fortsätter att vara grymma på att fixa plagg som känns inspirerad av alexander wang, stella mccartney eller gucci. Det jag däremot hoppas att de inte fortsätter med är kopiorna. För det krävs inte mycket för att ett plagg ska gå från att vara kopierat till inspirerat.

PS. I fallet ovan finns ju även en jacka om gina gjort i samma tyg, jättefin är den enligt mig. Och tänk var mycket roligare det hade varit om gina gjort klänningsmodellen som tubmodellen eller kanske med en vippigare kjol. Att påminna om varandra, ha samma tyg etc tycker jag inte är fel men när det blir identiskt...tråkigt.

Trevlig helg på er allesammans!

2009-12-11 @ 10:50:01
URL: http://linngustafsson.se
Postat av: Christine

Ja, alla är vi olika. Du tycker det är tråkigt, jag tycker det är bra. De gånger jag köper dyra kläder är det på grund av kvaliteten och snittet på dem, och Ginas lär inte ha samma snitt och kvalitet som Ludics.

Det är djungelns lag som gäller. Like it or not.

2009-12-11 @ 11:08:44
Postat av: Linn

Christine: Men håller du inte med om att det hade varit roligare om denna klänningen, som nu får agera exempel, kommit i ett annat snitt så de inte är identiska? Tyget köper jag, för att det blir samma tyg i olika märkens plagg har vi varit med om innan då de ofta syr upp på samma fabriker men just att tyget OCH snittet är samma....

2009-12-11 @ 11:35:06
URL: http://linngustafsson.se
Postat av:

Det är ju inte direkt någon "ny design" på denna klänning, utan mer en gammal klassiker som jag nästan kan garantera finns i varenda butik såhär innan jul. Då får väl de små designerserna komma på nåt eget, nåt nytt själva!? att tyget är samma beror ju på som ni sa att leverantörerna erbjuder olika tyger och flera företag väljer samma.

Sen borde nog du, Linn, göra ett besök på nåt stort företag som inte har egna fabriker så du förstår hur lång tid det faktiskt tar. Du kan inte ta för givet att alla jobbar som Zara, Gina tricot är ändå långt ifrån lika stora som dem och jag skulle tro att de har ledtider på 3-6 månader på styles som tillverkas i kina..

2009-12-11 @ 12:22:01
Postat av: S

du som skrev att Linn borde besöka ngt större företag och att alla inte jobbar som ZARA.
Jag själv är i branschen och VET att Gina H&M etz har korta ledtider, ganska inte på alla styles men på det flesta, men det verkar inte du ha koll på.
Vi snackar inte 6 mån, varför tror du en kedja är som den ät. Allvarligt! varför visar tex acne några kollektioner om året och vissa bara 2, varför kommer det in nya saker på H&m hela tiden?
Du har "season kollektioner" men som kedja så jobbar du hela tiden med flash kollektioner och nyheter, det är grejen.
Blir så sjukt störd på alla som skriver här som verkligen inte ha någon aning om ngt. Linn träffar designers osv hela tiden, hon har nog mer kul än vad ni tror, och vissa av er missuppfattar henne även totalt. Lägg ner.
Jo och modellen är väl inte så orginell, nej den är klassisk men om nu Ludic gjort den, välj inte samma tyg snitt och modell, det som är grejen.
ciao

2009-12-11 @ 12:37:49
Postat av: Anna

Bortsett från din ring så använder hyllar du själv svenska Acne. Många av plaggen i deras kollektioner är mer än inspirerade av Margiela och helmut lang. Är det mer okej? Känns som om du inte riktigt ser att de svenska designer-märkena också kopierar.

2009-12-11 @ 13:39:44
Postat av: Jessica W

Kopiering av kläder.. So what? Seriöst.. Att SJÄLV veta att man har en äkta märkesväska och se andra gå med en kopia boostar ju bara självförtroendet hos en själv lite tycker jag :) Att veta att man har en äkta vara bokstavligen är ju bara roligt. Sedan kan jag faktiskt hålla med att det blivit lite för mycket kopiering men hey, modetgår runt runt som ett kretslopp. Det är sällan man ser nya skapelser som man aldrig sett förut så förr eller senare så kopierar man det som redan gjorts för att inspirationen tagit slut. Tråkigt men sant. Bra blogg du har :)

2009-12-11 @ 14:18:25
URL: http://styleandtrend.blogg.se/
Postat av: eva

Jag håller verkligen med dig. Stör mig riktigt mycket på plagg som ser EXAKT likadana ut som orginalet. Visst är det okej med vissa liknelser, men man får inte glömma att det oftast ligger mycket jobb och tanke bakom orginalet och då känns det inte rätt att sno någons idé rakt av som sedan går i massproduktion på betydligt snabbare tid. Någon sorts gräns tycker man ju borde finnas...

2009-12-11 @ 17:11:15
URL: http://evaaja.blogg.se/
Postat av: Anja

Nej, jag tycker inte det är fel alls! Hur många unga tjejer har råd med en Ludic-klänning på nyår? Men Gina Tricot däremot, det tjänar alla på!

2009-12-11 @ 17:36:40
URL: http://originalet.blogg.se/
Postat av: Linn

Anonym: Absolut på vissa plagg men inte på alla. Hur tror du annars att de skulle kunna vara så snabba? För hade de suttit med 3-6 månaders ledtid på allt de säljer skulle de ju kunna konkurrera ut de flesta designers direkt (inkl. de internationella). Då hade det ju varit kedjan i fråga som satt trenderna, inte det vi ser på catwalken. De produkterna som släpps några veckor efter Alex Wang visat sin nya kollektion kan ju knappast vara en slump att Wangs designer och kedjans tänkt samma...Köper inte det. Och göra besök, herregud...tror faktiskt inte det behövs utan vet faktiskt vad jag snackar om här.

Anna: Nej, för att INSPIRERAR ÄR OKEJ som jag skrivit typ femtioelva gånger nu. Alla inspireras vi, vare sig det gäller vad vi tar på oss, vad designer designar, hur vi väljer att inreda vårt hem etc....Så Acne får gärna inspireras av andra, dock tycker jag att ditt exempel inte riktigt känns så relevant då det handlar om basplagg som mer eller mindre ser likadana ut ändå var man än köper dem.

Jessica W: Självklart är det en skillnad att bara äkta vara mot kopian, det håller jag med om. Men det handlar ju även om att mindre designers som hankar sig fram helt plötsligt måste slåss mot våra budgetkedjor. Gör gärna inspirerade plagg, i samma tyger om det så ska vara men INTE exakt. Det blir ju roligare för oss som konsumenter också att ha den här klänningen i två modeller om nu Gina gjort den i en annan modell.

Anja: Kanske inte så många men det handlar inte om det utan om att kejdorna i vissa fal snor hela idén. Som jag skrivit innan, varför inte satsa på en egen version - samma tyg men en tubmodell med vidd i kjolen?

2009-12-11 @ 19:00:08
URL: http://linngustafsson.se
Postat av: Wigertstil

Enig med deg! Jobber selv som innkjøper og det er håpløst når kjedene kopierer klærne 99% allerede før vi rekker å få det ut i butikk

2009-12-11 @ 20:38:48
URL: http://wigertstil.blogg.no
Postat av: Bella

Jag tycker delvis synd om designerna, både de unga med små klädmärken som kämpar mot klädjättarna och de som jobbar åt de stora kedjorna av olika anledningar. Vem vill jobba som designer och kopiera vad någon annan har designat? Vart tog kreativiteten vägen?

Synd att ingen av er, som kommenterar här, tänker på de stackarna som syr de massproducerade billiga plaggen, för att du ska kunna köpa en kopia... Ibland borde man/vi kanske fundera över vem som förlorar på att kopieringsmodebranschen snurrar så fort...

Postat av: Anna

men ett par skor med spikar som acnes känns inte dirket som ett kopierat basplagg...Vet inte...känns som du gick igång på det för att det är din polare so drabbats. Du känns köpt.

2009-12-12 @ 18:22:55
Postat av: KoKo

Söt klänning... en variant av en "shift-dress" som Hubert Givenchy ritade -57, enkel, feminin,tidlös och en grundmodell som i princip alla deigners låter flyta in och ur säsongerna...

2009-12-13 @ 18:47:25
Postat av: jenn

Oj, dom där klänningarna var ruggigt lika :|

2009-12-13 @ 21:15:02
URL: http://jjeennyys.blogg.se/
Postat av: Linn

Anna: Ärligt talat så vet jag inte vad du menar eller vilka skor som Acne ska ha kopierat. Du får gärna skicka en länk på dem (vet givetvis hur acnes spikskor ser ut men inte de som de kopierat). Och köpt är jag icke sa nicke, skulle jag varit det skulle jag inte ens vågat skriva om den här grejen.

2009-12-14 @ 11:05:53
URL: http://linngustafsson.se
Postat av: Katarina

http://kotyr.blogspot.com/2009/12/det-blev-hetsig-debatt.html

Postat av: Maria Nilsdotter

Anna: jag gjorde min första kloring när jag gick mitt andra år på St Martins, dvs 2005-2006. Jag hade aldrig hört talas om Pamela Love då. Min Kloring är handgjord, jag har själv karvat originalet. Den är inte en avgjuten klo från en fågel så det är en stor skillnad.
Linn, jag håller helt med dig. Bra skrivet! Kram

2009-12-16 @ 09:58:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg: